Autor |
Wiadomość |
ostry
Moderator

Dołączył: 11 Kwi 2010
Posty: 910
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdańsk Płeć: Mężczyzna
|
|
[Silnik B18FT] Wymiana uszczelniaczy zaworowych |
|
Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy w silniku B18FT
Słowa do szukajki: uszczelniacze zaworowe, wymiana uszczelniaczy zaworowych
Zanim przystąpimy do pracy musimy zaopatrzyć się w:
1. Klucz dynamometryczny z zakresem od 10Nm do 90Nm.
2. Szczypce do uszczelniaczy zaworowych ([link widoczny dla zalogowanych] )
3. Ściskacz sprężyn zaworowych/rozpinacz zamków zaworowych ([link widoczny dla zalogowanych] )
4. Klucze nasadowe z kompletem nasadek
5. Komplet kluczy płaskich
Jeżeli uszczelniacze wałka rozrządu i uszczelka pokrywy zaworów nie były dawno zmieniane to należy je również zakupić i wymienić, bo stare po ponownym założeniu mogą puszczać lub ulec uszkodzeniu. To samo z uszczelką kolektora ssącego.
Przystępujemy do pracy
1. Zdejmujemy pokrywę filtra powietrza i przepływomierz (nie wymagane lecz zwiększa ilość miejsca i ułatwia sprawę )
Myślę, że nie muszę tłumaczyć jak to zrobić
2. Zdejmujemy kolektor ssący.
Odkręcamy wszystkie opaski zaciskowe na wężach i zdejmujemy węże. Jeżeli nigdy wcześniej nie były zdejmowane to niektóre opaski mogą być oryginalne - jednorazowe. Małe opaski na wężyki podciśnienia można dostać np u gazowników.
Odkręcamy śruby i nakrętki przy grodzi. Klucze nasadowe 7 i 10.
Odkręcamy nakrętki mocujące przepustnicę. Klucz 7.
Możemy zdemontować przepustnicę razem z rurą dolotową. Wtedy potrzeb nam będzie zdjąć opaskę przy intercoolerze i opaskę przy silniku krokowym, a potem zdjąć węże.
Odkręcamy śrubę przy silniku krokowym. Klucz 13.
Zdejmujemy linkę gazu z przepustnicy i odkręcamy mocowanie linki z kolektora. Klucz 10.
Kolektor powinien zejść.
3. Zdejmujemy kopułkę i palec.
Odkręcamy trzy śruby mocujące kopułkę. Płaski śrubokręt.
Odpinamy przewody zapłonowe ze świec i cewki. Można ponumerować sobie przewody, ale przynajmniej u mnie nie było możliwości założenia ich ponownie inaczej ze względu na ich długości.
ściągamy kopułkę z przewodami, palec i plastikową podstawkę pod kopułką.
4. Rozpinamy rozrząd
Zdejmujemy osłonę rozrządu.
Zdejmujemy koło i plastikową osłonę przy kole pasowym. Są tam dwie śruby na klucz 10.
Ustawiamy sobie rozrząd na znakach kręcąc wałem.
Blokujemy rozrząd (miejsce do blokowania znajduje się pod tabliczką znamionową. Wkręcony jest tam korek metalowy na klucz 17, wykręcamy go i wkładamy coś o średnicy 8mm, ale wystarczy zwykły śrubokręt płaski )
Luzujemy alternator i zdejmujemy pasek osprzętu.
Odkręcamy koło pasowe na wale.
Patrzymy czy rozrząd jest na znakach i dla pewności możemy domalować swoje.
Odkręcamy koło wałka rozrządu i zdejmujemy je oraz pasek rozrządu.
Luzujemy rolkę napinającą pasek rozrządu.
5. Zdejmujemy pokrywę zaworów
Odkręcamy 6 nakrętek. Niestety nie pamiętam rozmiaru.
6.Zdejmujemy wałek rozrządu
Odkręcamy 5 podpór łożysk wałka rozrządu. Robimy to powoli i każdą po trochu, aby wałek nie dostawał nagłych naprężeń.
Podpór nie musimy sobie numerować, ponieważ każda ma wybity swój numer. Następnie zdejmujemy podpory i wałek.
7. Wymieniamy uszczelniacze
Ja robiłem to metodą ze sznurkiem, można ze sprężarką, ale metoda ze sznurkiem jest według mnie bezpieczniejsza.
Przykręcamy śrubę koła pasowego do wału i kręcimy lekko wałem. Pierwszy tłok od strony rozrządu zejdzie wtedy trochę w dół. Odkręcamy świecę z pierwszego od strony rozrządu cylindra i wkładamy do cylindra sznurek. Ja użyłem takiego za 5zł do bielizny plecionego
Wpychamy aż nie będzie mógł sam dalej wchodzić i kręcimy powoli wałem. Tłok w pewnym momencie powinien dopchnąć sznurek, będzie to widać, poza tym sznurek nie powinien dać się wyciągnąć, a wał obrócić.
Zdejmujemy szklanki i zapieramy się ściskaczem do sprężyn na jakiejś śrubie. Ja zapierałem się na śrubach od kolektora ssącego. Przy pierwszym od strony rozrządu cylindrze jest kiepsko z miejscem do zaparcia się, ale da się to jakoś zrobić. Później jest coraz lepiej.
Ściskamy sprężynę naciskając na talerzyk, a małym śrubokrętem rozchylamy zamki, przy rozluźnieniu sprężyny zamki powinny zejść. Ogólnie trzeba kombinować, zamki mogą być zapieczone przez te parę lat ale puszczają po kilku ściśnięciach sprężyny.
Gdy mamy zdjęte zamki, zdejmujemy talerzyk i sprężynę. Łapiemy szczypcami uszczelniacz i ciągniemy. Schodzą bardzo opornie ale schodzą
Następnie łapiemy nowy uszczelniacz i wkładamy go na miejsce starego, wchodzą lekko i czuć jak się zaczepiają, nie trzeba używać siły. Można dla pewności lekko pociągnąć nowy uszczelniacz, nie powinien dać się zdjąć.
Następnie wkładamy sprężynę i talerzyk. Układamy zamki w talerzyku w swojej pozycji i ściskamy sprężynę. Palce możemy pomóc wejść zamkom. Jak będą na swoich miejscach to przy rozluźnianiu sprężyny powinny same wskoczyć na swoje miejsca.
Powtarzamy dla drugiego zaworu.
Gdy mamy zrobione oba zawory cylindra to zakładamy szklanki i cofamy wał. Wyjmujemy sznurek i wkładamy go do kolejnego cylindra. Później robimy wszystko tak samo jak poprzednio.
Robimy tak na pozostałych cylindrach.
8. Zakładamy wałek rozrządu
Ustawiamy wał na znaku.
Kładziemy wałek na głowicy, kładziemy podpory i powoli, każdą po trochu, równomiernie przykręcamy. Na koniec dokręcamy śruby z momentem 20Nm, a dwie mniejsze przy kopułce z momentem 10Nm.
Zakładamy nowe uszczelniacze wałka.
Zakładamy koło wałka rozrządu i przykręcamy śrubą.
9. Składamy resztę
Zakładamy nową uszczelkę pokrywy zaworów i pokrywę zaworów. Śruby dokręcamy z momentem 5Nm.
Ustawiamy wałek na znaku i zakładamy pasek.
Napinamy pasek rolką napinającą i dokręcamy ją.
Dokręcamy koło wałka rozrządu z momentem 50Nm.
Wyjmujemy blokadę rozrządu i kręcimy wałem ze dwa razy. Jak nic się nie zablokuje podczas kręcenia to jest ok. Blokujemy ponownie rozrząd i przykręcamy koło pasowe do wału z momentem 90Nm.
Zakładamy osłonę rozrządu.
Zakładamy osłonę przy kole.
Zakładamy koło.
Przykręcamy świece z momentem 25Nm.
Zakładamy plastikową podstawkę kopułki, palec i kopułkę. Zakładamy przewody zapłonowe na świece.
Zakładamy nową uszczelkę kolektora ssącego.
Zakładamy kolektor ssący. Przykręcamy go.
Zakładamy przepustnicę wraz z rurą do intercoolera.
Zakładamy wszystkie wężyki i zaciskamy opaskami.
Przykręcamy uchwyt linki gazu i zakładamy linkę na przepustnicę.
Zakładamy przepływomierz i osłonę filtra powietrza.
No i chyba wszystko Teraz można odpalić
Podczas pisania tej instrukcji mogło wkraść się kilka niejasności, ponieważ uszczelniacze robiłem dwa dni temu i wszystko pisałem z pamięci. W takim razie jak ktoś będzie miał pytania to piszcie, a ja poprawię instrukcję.
Kilka zdjęć:

Post został pochwalony 1 raz
|
|
Nie 22:24, 25 Wrz 2011 |
|
 |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|